donderdag 29 augustus 2013

Instappen

We liepen naar het stuwmeer bij Nisramont in de Belgische Ardennen, hemelsbreed zo'n beetje halverwege La Roche-en-Ardenne en Houffalize in het land van de Ourthe. Ik was hier al diverse keren en fotografeerde de stuw en het erachter gelegen meer in al zijn verschijningsvormen. Vaak waren er ook andere toeristen die dan over de muren van de stuw naar beneden keken en zich gewillig lieten fotograferen. 
Nu was er een groep jongelui die ging kanoën. Ik denk dat het studenten waren die hier hun kennismakingsweek hadden. Ze kregen tekst en uitleg over wat wel en wat niet te doen in een kano. Ze kregen veiligheidsinstructies over hun zwemvesten en hoe je weer recht kon komen als je omrolde en onder water terecht kwam. 
We slenterden tussen de jongelui door en liepen over de stuw naar de andere zijde. Daar begon een wandelpad, zo wisten we nog van vorige keren. Je hebt daar altijd wel fotogenieke uitkijkpunten over het water. 
Terwijl wij daar liepen, peddelde de groep jongelui over het stuwmeer. Ik maakte wat foto's tussen de bomen en takken door. Opeens was er enig tumult van op elkaar botsende boten en gejoel van de jongeren in de kano's. Ik kon niet goed zien wat er gebeurde. Wel wat er gebeurd was. Want midden op het water dobberde een lege kano en een knaap in het water verwittigde zijn collega-kanovaarders dat het in het meer verrekte koud was. 
Hij zwom richting oever, waar wij stonden. Zijn vrienden sleepten zijn kano achter hem aan. Aan de kant, waar het meer zo ondiep was dat je erin kon staan, merkte ik dat er bij de instructies aan het begin van de tocht één aanwijzing had ontbroken: hoe stap je weer in een kano als je eruit gedonderd bent. 
Met veel leedvermaak fotografeerde ik de verwoede pogingen van de jongeman om weer in zijn kano te komen. Hij moest nog een paar keer ervaren dat het water verrekte koud was, voor hij met hulp van zijn vrienden weer aan boord was geklauterd. Les 1 van het nieuwe studiejaar: hoe stap ik in een kano.
Dank voor de voorstelling. Een verrijking van mijn fotoarchief.

Les 1 van het studiejaar: hoe stap ik in een kano.

Geen opmerkingen: