We leven in een multiculturele samenleving en dan moet je tot op zekere hoogte rekening houden met elkaars geloof, zeden, gevoelens en cultuur. Maar die houding moet dan wel van beide kanten komen. Ik wil me als autochtone Nederlander best verdiepen in mensen van andere culturele samenlevingen, voor wie mijn land ook hun land is geworden. We delen hier dezelfde vrijheid. Maar het mag niet zo zijn dat een kleine groep een breed gedragen feest de grond in boort.
Als de aanstichters van die pietendiscussie zich beroepen op rascisme, discriminatie en onderdrukking, dan ben ik niet erg gevoelig voor die argumenten. Ik heb nergens in de geschiedschrijving teruggevonden dat de zwarte pieten slaven van Sint Nicolaas waren. En anno 21ste eeuw zijn zwarte pieten allang geen primitieve boemannen meer, die het voor vorige generaties misschien ooit geweest zijn. Ze helpen als kindervrienden de kindervriend Sint Nicolaas en daar kan niemand van welke culturele samenleving dan ook iets op tegen hebben.
Vanmiddag wandelde ik door Maastricht, de stad van de Limburgers; een volk dat in Nederland ondanks een blanke huid maar met een zachte g een culturele minderheid vormt.
Het was koopzondag in Maastricht en natuurlijk liep daar sinterklaas rond met zijn zwarte pieten.
Bij de Bijenkorf maakte ik deze foto. Is die kleurig geklede persoon een Zwarte Piet? Je zou denken van wel, want zo kleden zwarte pieten zich doorgaans. Maar we weten het niet, want je ziet nergens een huidskleur. Piet zwaait vriendelijk naar dat kindje met die donkere huidskleur? Zou het niet jammer zijn als dat meisje een oer-Nederlandse feest zou moeten missen?
Ze staan er gekleurd op. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten