maandag 29 april 2013

Koninginnenacht

Voor zover ik weet zijn er geen foto's van de Koninginnenacht van 1980. Om uw geheugen op te frissen: dat was de nacht voor de dag dat Beatrix Koningin der Nederlanden werd. Een goede reden voor het feit dat er geen foto's zijn van Koninginnenacht 1980 zou kunnen zijn, dat er toen nog geen Koninginnenacht was. Een andere reden was anders wel, dat er geen filmpjes waren die het konden vastleggen. 
Digitale fotografie bestond nog niet in 1980 en kleurenfilmpjes hadden een ISO-waarde van hooguit 1600, 3200 misschien. En dat was bagger. Zwart-wit-film ging nog wel, vooral als je bij het ontwikkelen de film forceerde en een grove korrel voor lief nam. Maar kleur? Je kon nog kiezen voor een lange sluitertijd, maar dan riskeerde je het Schwarzschildeffect. Wie kent dat nog, die kleurverschuiving die in de digitale fotografie niet meer voorkomt? 
Als je bij weinig licht in kleur wilde fotograferen, moest je flitsen. En dan was je een deel van de sfeer van het kunstlicht kwijt. 
Op de avond voor de dag dat Beatrix koningin-af is, fotografeerde ik in ons dorp de Koninginnenacht. Ik schakelde de ISO-waarde van mijn Canon EOS 6D op 12800! Met diafragma en sluitertijd kun je vervolgens spelen alsof je bij daglicht fotografeert. Zonder al te veel storende ruis. En zonder Schwarzschild. 
Ik was blij dat ik in kleur kon fotograferen en geen flitser hoefde te gebruiken. Want waar overdag alles Oranje-boven is, fotografeerde ik nu met kunstlicht op de straatstenen het oranje-onder. Nieuwe tijden. 

Oranje onder.

Geen opmerkingen: