zondag 2 november 2008

De Overstap

Veel mensen besluiten na een avontuurtje met een digitale compactcamera de overstap te maken naar een kleinbeeldcamera. Zo'n compact is leuk voor snapshots en vakantieherinneringen, maar toch zeker niet voor het betere werk?
In het dagelijks leven mag ik graag afwijken van wat de massa doet en in mijn fotohobby is het al niet anders. Ik heb De Overstap gemaakt van de professionele kleinbeeldcamera Canon EOS 5D naar de compactcamera Canon PowerShot G10.
Of ik gek ben geworden? Ik denk het niet. De kleinbeeldcamera is heel wat veelzijdiger dan de compact en ik weet waar van beide toestellen de grenzen liggen. Ik zal de 5D blijven koesteren en blijven gebruiken als mijn eerste keuze. Maar het leuke van de G10 is, dat die in de jaszak overal mee naartoe kan. Tot nu toe nam ik vaak de kleinbeeldcamera mee, ook naar plekken en op momenten dat ik er meer last dan profijt van had. En Hét Moment is toch vaak een kwestie van zien.
Vandaag was ik weer eens in Durbuy en daar bleven de EOS 5D met diverse wisselobjectieven en statief achter in de auto. Die is goed beveiligd met inbraakalarm en zover ik maar binnen gehoorafstand van dat alarm blijf, durf ik mijn fotospul wel eens in de auto achter te laten. Zoals vandaag, want ik wilde mijn nieuwe aanwinst de G10 goed leren kennen. Ik maakte een paar foto's van het kasteel van Durbuy, dat ik met mijn EOS 5D al zo vaak heb vastgelegd. Ik heb nu vergelijkingsmateriaal en ik mag zeggen: dat kleine compactding stelt me niet teleur. Deze foto is gemaakt op ISO 80, diafragma f/2.8 en sluitertijd 1/250. Van de 14.7 megapixels heb ik er rondom een paar weggesneden om tot een sterker kader te komen. Ik kan er desondanks nog altijd een zeer hoogwaardige 45 bij 30 centimeter-afdruk (!) van maken.

Kwestie van zien.

Geen opmerkingen: