maandag 9 april 2007

Oude stad

Ga eens naar Zaltbommel, zei een kennis die mijn klaagzang over Ravenstein had gelezen. Nou, vooruit dan maar. Vanmiddag waren we in Zaltbommel, waar je in de verleiding komt om een torenspits op de kerktoren te photoshoppen.
Toegegeven, mooi stadje. Het beviel me er beter dan in Ravenstein, waar ik het historisch straatbeeld nogal nep vond. We hebben er een leuke stadswandeling gemaakt en ondanks de terreur van Sonja Bakker in een gezellige uitspanning koffie-met-iets-erbij genomen.
Ik heb een bulk fraaie foto's gemaakt. Oude kerk, nostalgische doorkijkjes, aardige details. Maar tussen die overvloed aan oudheid trof ik iets waardoor alles precies op zijn plaats viel.
In een zijstraatje schuin achter de gereformeerde kerk-zonder-torenspits stond een oude Jaguar. Dankzij het kenteken kon ik achterhalen dat de auto uit 1967 stamt; veertig jaar oud dus. En het decor waarin de auto stond, paste perfect bij de leeftijd van de wagen. Ik heb er een tikkeltje aan gephotoshopt, moet ik eerlijk bekennen. Rechts stonden met witte strepen parkeervakken op de straatrand gekalkt en achter de wagen stond een iets te moderne lantaarnpaal. Ook heb ik het contrast van de foto iets verzacht, zodat de slagschaduw minder hard is. Maar verder kunnen tegen dit nostalgisch plaatje uit de jaren zestig geen honderd eeuwenoude gebouwen op.

Geen opmerkingen: