vrijdag 25 maart 2016

Andy Warhol

Op deze weblog heb ik al vaker gesteld dat kunst fotograferen geen kunst is. Vandaag bezochten mijn vrouw Martha en ik in het Belgische Spa een expositie van werken van Andy Warhol. Ik voel me dan niet uitgedaagd om al die mooie zeefdrukken fotografisch te kopiëeren. Ik bewonder de werkwijze van Warhol en de ontwikkeling die hij in de loop van zijn kunstenaarsleven heeft doorgemaakt. Dat valt fotografisch niet te kopiëren. 
Ik maak tijdens onze rondgang over deze tentoonstelling wel een foto van mijn vrouw, die zittend poseert tegen het decor van Warhol-zeefdrukken – of Warhold (met een d…), zoals mijn vrouw hem om onduidelijke reden steevast noemt. Die foto heb ik geplaatst op Facebook
Als ik haar even later zie weerspiegelen in het glas waarachter een Warhol-zeefdruk wordt geëxposeerd van Mao Zedong, dan zie ik opeens ook een fotomomentje. De zeefdruk van Zedong is van Warhol, maar de weerspiegeling van Martha links en Mao rechts van Mao, die heb ík in een fotoframe gevangen. 
Mijn vrouw fotograferen zoals ik haar niet eerder heb gefotografeerd, dat is dan weer wel kunst.

Martha en Mao.

Geen opmerkingen: