dinsdag 15 januari 2008

Zeehelden

Michiel de Ruyter van 'In een blauw geruite kiel' en Piet Hein van 'Hij heeft gewonnen de zilvervloot' zijn onze nationale zeehelden. Ik voeg daar als Gemertenaar zelf graag Jan van Amstel aan toe. Hij is hier geboren en na mot met zijn vader over een kreupel paard naar Amsterdam vertrokken. Over zijn Brabantse geschiedenis is weinig bekend, zo heet het. Zelfs dat van dat paard zou later maar verzonnen zijn.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met de helden van onze zeevaardersnatie. Daarvoor wonen we hier op de zandgronden te ver van de kust. Maar vandaag was ik toch wel even trots op een stel zeehelden uit ons dorp. Kinderen van een jaar of tien werken in het creativiteitscentrum 'Gemerts Atelier' aan de uitmonstering van een zeekapitein. Ze maakten hoeden die ze als zeeheld fier kunnen dragen. Ze maakten hun eigen zeekaarten. En daarbij konden ze hun fantasie geheel de vrije loop laten. Ze maakten stuk voor stuk een originele zeekapitein van zichzelf.
Aan mij werd gevraagd om ze 'Rembrandt-achtig' op de foto te zetten voor een tentoonstelling die het Gemerts Atelier over een paar maanden gaat houden. Het leek me een mooie uitdaging en het was ook erg leuk om te doen. Twaalf spontane kinderen poseerden vanmiddag voor mijn camera. Ik heb op deze plek helaas maar ruimte voor één. Maar kijk ook eens naar de Zeehelden in Galerie 9 van Paul's Pictures Portfolio.

Zeeheld met hoed en zeekaart.

Geen opmerkingen: