zondag 13 januari 2008

Wildlife (2)

Bijna een jaar geleden, in februari 2007, startte ik mijn weblog met een foto van twee luierende cheetahs. Ik had ze gefotografeerd in Zoo Parc Overloon. Het was een dierentuinfoto waaraan niet viel af te zien dat het geen echte wildlife-foto was.
Vandaag was ik weer in het Zoo Parc en kennelijk waren de cheetahs tevreden over mijn foto uit de eerste shoot. Ze namen weer royaal de tijd om voor me te poseren en geen houding was te moeilijk. Eentje klom er zelfs op een tak om op de uitkijk te gaan staan.
Nou is dat in een dierentuin niet echt nodig, dus neem ik aan dat ze mijn verhaal over wildlife-nabootsing goed hebben begrepen. In het wild zullen ze zeker ook hoge uitkijkposten opzoeken, maar de kans dat je ze in hun echte leefwereld zo zult betrappen is erg klein. Ze zien je letterlijk en figuurlijk aankomen. Bovendien zijn cheetahs niet gebouwd om in bomen te klimmen. Hun klauwen zijn vooral ontwikkeld om grip te hebben tijdens snelle runs achter hun prooi aan, zo las in literatuur over deze dieren. Een foto als deze zie je dan ook zelden.

Een pose waarop je ze in het wild zelden zult betrappen.

Geen opmerkingen: