maandag 1 april 2013

Sneeuw?

Of ik 'neige' fotografeerde vroeg de Waalse politieman, toen hij zag dat ik mijn camera tussen de confetti en papiersnippers op de grond zette. Neige? Sneeuw? De arme drommel heeft zeker te lang in de kou gestaan. Een zonnesteek zal het in elk geval niet geweest zijn. Maar het was toch echt alleen maar papier dat ik fotografeerde.
Het was barstens koud en de gedachte aan sneeuw was niet eens zo raar. Het sneeuwde af en toe, tijdens de carnavalsoptocht op paaszondag in het Waalse dorpje Somme-Leuze. 
Ik maakte hier al vaker foto's van de optocht, maar nooit eerder had ik er zo'n carnavalsgevoel bij als nu. Vorige jaren was het weer veel lente-achtiger. En lenteweer met carnaval, dat komt bij ons hoogstzelden voor. 
Als ik de fotoserie bekijk die ik nu maakte in Somme-Leuze, dan zie ik mensen met wollen mutsen op, dassen om en wanten of handschoenen aan. Net als met carnaval bij ons in februari. Ik maakte een serie foto's waar ik best tevreden over ben. 
Ik gebruikte mijn nieuwe Canon 6D met 17-40 mm-objectief en mijn al wat oudere 7D met 24-105 mm-objectief door elkaar. Op de 6D profiteerde ik met de fullframesensor maximaal van het groothoekbereik en op de 7D had ik met de 1.6-cropsensor juist optimaal profijt van het telebereik. Dus overzichtopnames met de 6D en details of gezichten met de 7D. 
De resultaten zien er goed uit en hoewel ik mezelf zie als een straat- en mensenfotograaf, toon ik hier geen mensen maar de 'neige'-foto. Ik maak er een andere associatie bij dan meneer-de-agent. Met een beetje fantasie doen die kleurige papiersnippers ook aan bloesem denken. Het is immers lente. Meneer de agent, ik fotografeer 'fleur'. Want sneeuw op de laatste dag van maart, dat moest verboden worden.

Sneeuw of bloesem?

Geen opmerkingen: