dinsdag 26 maart 2013

Koude kermis

Menig Helmonder is de afgelopen dagen van een koude kermis thuisgekomen. Misschien had hij toch wel plezier en was hij niet echt teleurgesteld. Maar koud was het. En kermis is het ook in Helmond. Vorig jaar noteerde het KNMI rond deze tijd van het jaar middagtemperaturen tussen 18 en 20 graden. Op de kermis zag je korte mouwen, korte broeken en korte rokjes. De attracties draaiden op volle toeren en de horecabazen hadden ook niks te klagen. De terrasjes zaten vol. Het was een voorjaarskermis zoals een voorjaarskermis bedoeld is. 
Vanmiddag liep ik ook even over de Helmondse kermis. Het was er rustig en dat was niet omdat het een door-de-weekse middag was. Want in Helmond was het dan in vorige jaren ook best druk. Het zonnetje deed vanmiddag weliswaar zijn best, maar een gure, krachtige oostenwind woei over de Markt en daar bleef je liever niet te lang in stilstaan. 
Op de meeste kermisattracties stond alleen de exploitant, capuchon op het hoofd, handen in de zakken. Maar precies op die ene attractie waar ik vandaag helemaal niemand had verwacht, zag ik een paar meiden die de grootste pret hadden. Het was een waterattractie waar de eigenaar vanmorgen nog platen ijs van een centimeter dik vanaf schepte. De meiden rolden in grote holle, doorzichtige ballen over het water. Ze tuimelden om en lieten zich plat in de bal vallen. 
Iemand had me verzekerd dat het water ijskoud aanvoelt, ondanks dat je er niet direct mee in aanraking komt. Na een paar minuten heb je ijskoude voeten. Zeggen ze. Want ik heb het niet uitgeprobeerd. Zelfs voor het maken van de foto hield ik mijn handschoenen aan.

Zomerpret in winterjas.

Geen opmerkingen: