zondag 10 maart 2013

Grand Flash

Het Grand Feu heeft weer gewoed in ons vakantiedorp Somme-Leuze in de Belgische Ardennen. Met dit grote voorjaarsfeest vieren ze hier dat de winter voorbij is en het voorjaar begint. Er gaat een berg hout in de hens, zo groot als een flink huis. Het is een excuus voor de dorpelingen om gezellig samen te komen en te drinken. Het heeft ongeveer dezelfde betekenis als ons carnaval. Sommige mensen komen hier ook verkleed naartoe. 
Met Pasen hebben ze hier trouwens ook nog een carnavalsoptocht. Rare Belgen, die Walen. Maar wel leuk. Lekker twee keer feest. Dit keer lieten de organisatoren van het feest me delen in hun gebruik om een stevige neut te nemen op het komend voorjaar. Ze schonken me een glaasje zo groot als een vingerhoed in en ik moest mee proosten: santé!
Het is het voorrecht van een fotograaf die met zijn flitser in het donker heel erg opvalt. Ik sloeg het goedje in één keer achterover, want dat hoort zo. Het trok sporen van een Grand Feu door mijn lijf. Dat voorjaar moet wel goed komen. 
Op 13 maart 2011 plaatste ik al eens een foto van het Grand Feu op dit blog en ook op 11 maart 2007 stond er hier al een keer een plaatje van het Grote Vuur. In de tekst verklaarde ik toen dat ik geen flitser gebruikte, omdat het de sfeer van het vuur in de foto zou bederven. Het was een feest van de silhouetten, schreef ik toen. 
Ook in 2011 gebruikte ik geen flitser en dit jaar heb ik in dezelfde geest veel foto's gemaakt. Maar dit jaar stak ik een speedlite op mijn camera, en die heb ik af en toe gebruikt. Inderdaad, minder sfeer van het Grand Feu. Maar des te beter zijn de confetti en de gekte te zien die het carnavalske element in het feest brengen. Grand Flash!
Nou hoop ik maar dat ik met mijn Grote Flits de traditie niet bedorven heb. Want het grote vuur moest ons het voorjaar brengen, maar toen het uit was begon het sneeuwen.  

Eerst de confetti, daarna de sneeuw.

Geen opmerkingen: