zondag 24 maart 2013

Stilleven

Stilleven. Volgens de Dikke Van Dale: een schilderij dat een combinatie van levenloze voorwerpen voorstelt. Als dat zo is, dan hebben wij fotografen het nakijken. Want wij schilderen niet. We fotograferen. Toch besloot onze fotoclub om de zondagmorgen te besteden aan een sessie 'stilleven'. 
De klassieke voorwerpen vond ik te zeer voor de hand liggen. Dus voor mij geen compositie van vazen, kruiken, bloemen, mandjes, flessen en wat onze oude meesters zoal nog meer met verf op doek hebben gezet. Ik hield me aan Van Dales 'combinatie van levenloze voorwerpen', maar dat was het wel zo'n beetje. Zo gebeurde het dat ik de gebaande paden verliet en buiten het ene kader van de foto trad. Ik koos voor een kleine strip waarin een stille boekenkast tot leven kwam. 
Op de plank stond Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal in drie delen. We spreken kortweg ook wel van de Dikke Van Dale. Ik zette mijn gloednieuwe Canon EOS 6D op statief, lichtte de boekenkast uit met één flitser in een beautydish met honingraat. Zo kon ik het licht op díe boeken richten, waar ik de aandacht op wilde vestigen. Vervolgens maakte ik de eerste foto met alle boeken keurig in ruste op de plank. Daarna pakte ik voorzichtig het eerste boek van de plank en legde dat open op een kastje voor de grote boekenkast. Niks verschoven? Dan de tweede foto met exact dezelfde belichting. En zo nog twee keer, telkens met een ander deel van de Dikke Van Dale. 
De reeks van vier foto's monteerde ik vervolgens in het fotobewerkingsprogramme Aperture aan elkaar, zodat ik het geheel weer als één foto kan tonen. Het is voor het eerst dat ik op mijn weblog een samengestelde foto toon, die niet met een enkele druk op de ontspanknop tot stand is gekomen. En het is voor het eerst dat ik de Dikke Van Dale terecht moet wijzen.
Stilleven. Het is ook een samenvoeging van vier foto's tot een enkel beeld waarin een stille boekenkast tot leven komt.

Stilleven dat niet voorkomt in de Dikke Van Dale.

Geen opmerkingen: