dinsdag 30 april 2013

Gekroond

Het was nog tamelijk rustig toen ik vanmorgen over slingermarkt in Helmond liep. Beatrix had net afstand getekend van de troon en daar waren kennelijk ook veel Helmonders thuis voor de buis getuige van geweest. Tussen de kraampjes op de markt was voldoende ruimte om bekenden te ontwaren en er even een praatje mee te maken. 
Er liepen opvallend veel mensen met spiegelreflexcamera's rond. De camera's bungelden nonchalant aan de schouder en de lensdop zat nog voor het objectief. Ik ontmoette een kennis van wie ik weet dat hij een fervent amateurfotograaf is. Zonder camera. Hij sloot al bijvoorbaat uit dat hij hier mooie plaatjes zou schieten. 
Verderop trof ik een beroepsfotograaf. Hij liep te loeren op motieven die je op vorige Koninginnedagen niet zag, verklapte hij. De onderwerpen die hij wilde vastleggen moesten over enkele jaren ook nog indruk maken. Hij had ze nog niet gevonden. En ik had mijn kleine Canon Powershot G10 ook nog steeds niet uit mijn zak gehaald. De klik was er kennelijk nog niet.
Vroeg in de middag liep ik het zelfde rondje slingermarkt nog eens. Nu was het schuifelen in de menigte. Als ik een fotomoment zag, kon ik in het gedrang mijn camera amper op het onderwerp richten. 
Een stel rotzooiverkopers zonder kraampje verbood me met veel ophef om foto's te maken. Ze dachten dat ik namens de gemeente kwam spioneren, want ze stonden er illegaal en waren al op drie plekken weggestuurd. Nog steeds niet ver genoeg, gromde ik in mezelf.
Verderop maakte ik een leuke foto van twee kinderen die op een dekentje hun speelgoed te koop aanboden. Precies op de stoep van een speelgoedzaak. Voor ik de markt verliet maakte ik nog de Koninginnedagfoto die vorige jaren niet te maken was. Oranje uitgedoste mensen zie je al jaren met Koninginnedag. Maar een man met een koningskroon leek me typisch voor de dag dat Nederland een koning kreeg. 
Het idee voor de foto had ik vanmorgen opgedaan.

De dag dat Nederland een koning kreeg.

Geen opmerkingen: