zondag 21 april 2013

Verschil

Er is een verschil tussen een wielerliefhebber die fotografeert en een fotograaf die naar en wielerkoers gaat. 
Jarenlang was ik de eerste. Ik ging naar wielerkoersen en zocht door de zoeker van de camera naar de favorieten in het peloton; naar de inspanning op de gezichten; naar de strijd in koers. Bij voorkeur zocht ik hellingen op waar de favorieten uit hun schulp moesten komen. 
Tegenwoordig ben ik de tweede. Dit weekend waren we op het parcours van Luik-Bastenaken-Luik. Gelukkig worden een dag voor de wedstrijd de pijlen uitgezet, zodat renners en volgers weten welke route ze moeten rijden. Voor mij was het een kans om een deel van de route met de auto te rijden. Op zoek naar mooie locaties. 
Zo ontdekten we in een gehuchtje even buiten Manhay hotel-restaurant Les Sources dat sinds zes jaar wordt bestierd door de Nederlandse familie Groen. We hebben er lekker geluncht en ik maakte er nog een leuke pré-koers-foto. 
Even buiten het gehucht trof ik een gevarieerd, glooiend landschap aan dat me het perfecte decor leek om koersende renners in te fotograferen. In de loop van de dag hebben we nog meer plaatsen langs de route bekeken. We reden over de Côte de La Roche-en-Ardenne. Dit bergje moeten de renners na 70 kilometer koers beklimmen. Wij stonden er vorige jaren ook al eens. Ik wilde de Côte de Saint-Roch in Houffalize inspecteren, maar die is gesloten voor alle verkeer. Behalve voor wielrenners in Luik-Bastenaken-Luik. 
We beperkten de verkenning van het landschap tot het eerste deel van het parcours. Want in de streek waar de renners de finale rijden, moet je al vroeg op de dag staan om vervolgens uren te wachten, bijna niks te zien en daarna in de file naar huis terug te keren. Ik bleef bij mijn keuze van een stil landweggetje in een gevarieerd, glooiend landschap. Hier komen volgens kenners van de streek op de dag van Luik-Bastenaken-Luik meer auto's voorbij, dan in de rest van het jaar. 
Ik maakte er mooie landschapsfoto's met renners erin. Maar ik ben een fotograaf die naar een wielerkoers gaat en geen wielerliefhebber die fotografeert. Dus waag ik het hier een foto te tonen zonder renners. Het was druk op het terras van de familie Groen aan de route van Luik-Bastenaken-Luik. 
Wie heeft er eigenlijk gewonnen?

Een Waalse Pijl?

Geen opmerkingen: