zondag 14 april 2013

Wifi

Op mijn nieuwe Canon Eos 6D zit wifi. Daarmee kan ik verbinding maken met de app 'Eos Remote' op mijn iPhone. In het analoge fototijdperk was deze mededeling koeterwaals. Canon Eos bestond al wel. Het systeem bestaat sinds eind jaren tachtig. Ik had er al eentje toen ik 1989 naar Amerika ging. Maar wifi? Een iPhone? Een app? Zelfs het woord analoog hoorde je nooit in de fotografie, want digitaal bestond niet. Er was geen woord nodig om het verschil aan te duiden. 
De fotografie is in veel opzichten veranderd. Dit weekend heb ik hevig geĆ«xperimenteerd met het fotograferen op afstand, via wifi en Eos Remote. Via die app kan ik de belangrijkste instellingen van mijn camera overnemen op mijn iPhone en zo op afstand van de camera fotograferen. 
Ik legde de camera nonchalant op de hoek van een terrastafeltje, gericht op een stel meiden op studentenleeftijd die met elkaar zaten te dollen. Voor hen leek het alsof ik de camera met rust liet en geconcentreerd op mijn iPhone zat te surfen of te sms-en. In werkelijkheid stelde ik scherp, zette de belichting goed en drukte op een paar fotogenieke momenten af. Ze stonden gaaf op de foto, maar hadden niks in de gaten. 
Straatfotografie moet je vaak ongemerkt doen, omdat anders het leuke moment voorbij is. Maar aan dit wifi-gedoe moet ik echt nog wennen. Ik maakte ook nog foto's op de klassieke manier. Door de zoeker kijken dus. Ook dan observeer ik mensen en druk af op leuke momenten. 
Ik zat te kijken naar een vader die zijn kinderen aan de waterkant in de gaten hield. Nou ja, waterkant. Naast het terras stond een fonteintje met een waterbak die op deze eindelijk-plus-twintig-graden-dag een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de kinderen had. EĆ©n meisje had me in de gaten en waarschuwde haar zusje. Ik zwaaide naar de meisjes en ze lachtten. Samen keken ze recht in de lens toen ik afdrukte. Vader en kleinste hadden me niet in de gaten. 
Kwestie van tijd, denk ik, of jongste heeft mij per iPhone al in de gaten voor ik de foto gemaakt heb. De app heet dan waarschijnlijk zoiets als: 'Spot the photographer'. 

Gezien of ongezien.

Geen opmerkingen: