zondag 5 februari 2012

Mobieltje

In mijn beleving is het veel langer geleden dan 2007, dat ik een workshop volgde bij Peter de Ruiter. Toch kan het niet, want Peter promoot het fotograferen met de mobiele telefoon pas sinds die tijd. Bovendien was de workshop gekoppeld aan de Nokia N85 met een 5 megapixel-camera die in 2008 op de markt kwam.
Afijn, de ontwikkelingen op de markt van digitale fotografie en mobieltjes gaan snel. Vandaar waarschijnlijk dat ik dacht dat die workshop al voor 2005 had plaatsgevonden. Na die bijeenkomst verzorgde ik een paar instructiebijeenkomsten voor schrijvende journalisten die met hun gloednieuwe Nokia N85 voortaan beeldmateriaal moesten leveren bij hun verhalen op de website van de krant.
Wat ik me van die N85 herinner is, dat op het apparaatje verbluffend veel fotografische instellingen mogelijk waren. Toch waren die handelingen nogal gecompliceerd en was het resultaat vaak teleurstellend.
Vandaag wandelde ik met mijn vrouw door een sneeuwlandschap en ik had bij hoge uitzondering geen fotocamera bij me. Wel had ik mijn gloednieuwe iPhone op zak. Ik heb er in het weekend vrijwel alle door mij benodigde apps op ingesteld, maar had er nog geen foto's mee gemaakt. Bij gebrek aan een andere camera fotografeerde ik nu de sneeuw- en ijspret met mijn iPhone.
Handmatig kun je er niks op instellen, tenzij ik dat nog moet ontdekken. Je hebt ook geen controle over sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Wel zit er een volautomatische HDR-functie op, die bedoeld is om de donkerste en lichtste beeldpartijen niet te laten dichtlopen.
Thuis laadde ik de foto's in Aperture 3 en zag daar dat de camera had gekozen voor 64 ISO, diafragma f/ 2.4 en een sluitertijd van 1/3067 (!) seconde. Handmatig zou ik het anders gedaan hebben, maar het resultaat viel me voor een gsm-foto niet tegen: beter dan wat ik ooit van de Nokia N85 heb gezien.
Toch kan deze hoogontwikkelde iPhone met 8 megapixel-camera nog lang niet tippen aan de kwaliteit die mijn spiegelreflexcamera's en zelfs mijn PowerShot G10 met hun grotere sensoren bieden. Helaas kan ik met mijn Canons niet bellen, sms-en, mailen en internetten.

iSnow

Geen opmerkingen: