maandag 20 februari 2012

Onopvallend

Mijn Canon EOS 7D zou ik meenemen. Groothoekzoom voorgeschroefd, maar ook een kleine tele mee. Flitser erop om bij het zonlicht van vanmiddag de schaduwen in de gezichten weg te flitsen. Stel extra batterijen. Dat was het wel zo'n beetje. We gingen naar de carnavalsoptocht in Handel kijken en dat is al jaren een topper die terecht veel publiek van heinde en verre trekt.
Uit ervaring weet ik dat je daar niet met de auto naartoe moet. Die moet je al ver buiten het dorp stallen en als je vroeg gaat en dichtbij kunt parkeren, weet je eigenlijk al zeker dat je na afloop niet weg kunt komen. Ingesloten in de menigte. Dus we gingen te voet; konden we onderweg nog een pilsje pakken ook.
Vanaf mijn voordeur tot aan de kerk in Handel is het vier kilometer lopen. Ik stopte mijn fotospullen in mijn zakken, hing de camera om en bedacht mezelf. Zwaar, onhandig bij het lopen, zit in de weg als we een kroeg binnengaan. Ik legde alles terug op tafel, stopte mijn Canon PowerShot G10 in mijn jaszak en we vertrokken. Lekker wandelweer.
Eenmaal in Handel liepen we achter de menigte toeschouwers naar een plek waar we de optocht goed konden zien. En achter het publiek kreeg ik inspiratie voor een mooie fotoserie, waarvoor mijn G10 bij uitstek geschikt is. Ik ging de toeschouwers in de gaten houden, meer dan de optocht. Met die kleine camera kon ik onopvallend leuke scènes benaderen. En als een moeder dan zag dat ik haar kindje in mijn vizier had, dan moedigde ze het aan om mij maar vol confetti te gooien.
Het werd een leuke serie, waarvan ik er hier eentje toon. Ik heb er ook nog twintig op www.flickr.com/photos/paulverhees/sets/72157629404169197 gezet. Met mijn 7D was dit misschien niet gelukt, omdat ik teveel in de gaten zou lopen. Blij dat ik mijn kleinbeelduitrusting te zwaar vond.

Optocht? Niet gezien.

Geen opmerkingen: