zondag 15 januari 2012

Tafelblad

We keken naar Paul de Leeuw op televisie. Ik ben geen fan van het programma dat hij dit seizoen maakt, dus ik zat me wat te vervelen. Mijn ogen dwaalden af van het tv-scherm en ik zag de reflectie van het programma in het glanzende blad van de salontafel. Ik verbaasde me over de kracht waarmee het beeld op het bruine tafelblad werd weerkaatst.
Ik pakte mijn Canon EOS 7D die op datzelfde tafelblad lag en fotografeerde de reflectie. Paul had op dat moment onder anderen Elle van Rijn te gast, die een boek heeft geschreven over de ontvoering van Toos van der Valk – de echtgenote van de stichter van de Van der Valk-restaurantketen. Ik heb Toos ooit persoonlijk ontmoet, kort na haar ontvoering in 1982 dus het item interesseerde me.
Helaas slaagde De Leeuw er in om een veelbelovend onderwerp compleet om zeep te helpen. Zoals zo vaak probeerde hij weer andermans ellende tot misplaatst amusement te verheffen. Gelukkig amuseerde ik me met mijn fotocamera. In beeld verscheen een foto van Toos en ik drukte af.
De beeltenis van Toos stond ondersteboven op mijn foto. Het was immers de reflectie op het tafelblad. Nadat ik de foto had ingeladen in het fotobewerkingsprogramma Aperture draaide ik het beeld om. Ik had Toos in haar volle glorie gevangen – ik bedoel natuurlijk in de lens van mijn camera – en ze was omgeven door wat ondefinieerbare patronen. Die ontstonden door spullen die op tafel lagen en de weerkaatsing ervan. Het geeft een leuk effect, vind ik.
Dankzij Paul de Leeuw heb ik me goed vermaakt met mijn fotohobby en daar had ik tijdens de tv-uitzending niet op durven hopen.

Toosje op tafel.

Geen opmerkingen: