maandag 2 januari 2012

Afgebrand

Aan het begin van een nieuw jaar wensen we elkaar veel geluk, de allerbeste wensen of – oudere katholieken onder elkaar – een zalig nieuwjaar. Ik sluit me daar graag bij aan, al is de foto waarmee ik het nieuwe jaar open er geen om vrolijk van te worden. Het is een erfenis van het oude jaar.
In Helmond brandde op donderdagavond 29 december theater 't Speelhuis af. Ik besteedde op mijn weblog al eerder aandacht aan dit bijzondere gebouw. Dat was bij een foto waarin ik de relatie met de naastgelegen nieuwe bibliotheek liet zien. De architectuur van de bieb was afgestemd op de vormen van 't Speelhuis. Toch was ik niet blij met dat nieuwe gebouw, want het onttrok 't Speelhuis voor een groot deel aan het zicht.
Vandaag stond ik bovenop het dak van de bibliotheek om de resten van 't Speelhuis te fotograferen. Sinds donderdagavond zijn er hele reeksen foto's van het kunstzinnig vormgegeven theater geschoten. Eerst in een vlammenzee, later als zwartgeblakerd geraamte. De ruïne van het geesteskind van architect Piet Blom uit de jaren zeventig zal worden gesloopt. 't Speelhuis is reddeloos verloren.
De foto die ik er vandaag van maakte is net even anders, dan de foto's die tot nu toe in omloop waren. Ik fotografeerde een brandweerman die van binnenuit de schade vastlegde. Van de bijzondere vormen van 't Speelhuis zie je weinig op mijn foto. Ik herinner me het gebouw liever in zijn oorspronkelijke staat.

Toch maar de beste wensen.

Geen opmerkingen: