zaterdag 13 oktober 2012

De kluit belazerd

Er zijn mensen die de kluit belazeren, ook in de fotografie. Met Photoshop kun je een foto ingrijpend veranderen. Als je dat vakkundig doet, kun je beschouwers van een foto doen geloven dat het een onvervalste opname is. Zo uit de camera. 
Ik hou daar niet van. Bij mij moeten foto's puur zijn. Photoshop heb ik al lang niet meer toegepast. Ik volsta met het veel eenvoudigere maar zeer efficiĆ«nte fotobewerkingsprogramma Aperture op mijn Macbook Pro. Dat gebruik ik bijvoorbeeld om mijn oorspronkelijke opname bij te snijden. Daarmee doe ik de werkelijkheid geen geweld aan. Ik verander hooguit het raam waardoor ik de wereld inkijk. 
Ik gebruik Aperture ook om eventueel de doortekening aan te passen, zoals fotografen dat al meer dan een eeuw in hun doka doen. Of ik pas de kleurverzadiging en het contrast aan. Want ook dat doet iedere fotograaf, bewust of onbewust, al is het alleen maar bij het kiezen van de cameraintstellingen. 
Aan de foto die ik hier toon kwam geen Photoshop te pas. De boom is niet met knippen en plakken in de lucht gehangen. Ik heb hem werkelijk zo gezien. Toch is het niet echt een vliegende boom. Ik heb een ietsiepietsieklein aanpassinkje gedaan. De boom hing aan een kabel en werd door een kraan vanuit een tuin door de lucht over een huis heen getakeld. In Aperture heb ik met het retoucheerkwastje het stukje kabel boven de kruin weggepoetst. Dat kon vroeger in de doka ook al. 
Ik heb dus niet de kluit belazerd; hooguit de kruin.

Kluit of kruin belazerd?

Geen opmerkingen: