zondag 8 maart 2009

Straatfotografie

“Wat is eigenlijk je favoriete genre in de fotografie?” vroeg iemand me. Die vraag vind ik lastig te beantwoorden. Ik hou van vanalles en nog wat. Ooit hadden landschappen mijn uitgesproken voorkeur. Nog altijd mag ik graag landschapsfoto’s maken, maar als ik door mijn archief blader, dan zit daar zoveel variatie in dat ik mezelf geen landschapsfotograaf wil noemen.
Ik mag ook graag mensen fotograferen en soms dieren. Maar tegenwoordig gaat mijn voorkeur toch vooral uit naar straatfotografie. Het leven op straat zodanig fotograferen, dat het meer is dan een ordinair snapshot vind ik een enorme uitdaging. Ik bewonder de Franse fotograaf wijlen Henri Cartier-Bresson, omdat ik het niveau dat hij in dit genre haalde wel nooit zal bereiken.
Vandaag maakte ik een foto die naar de letter straatfotografie bij uitstek is. Toch heeft de foto met dit genre helemaal niks te maken. Ik liep langs het nieuwe zorgcentrum-in-aanbouw bij mij in de straat. In een plas water weerspiegelde de nieuwbouw en de rommel van het bouwterrein. Door dit beeld heen drongen de klinkers van de weg zich op. Straatfotografie! dacht ik.


Wel klinkers maar geen straatfotografie.

Geen opmerkingen: