zondag 1 maart 2009

Quartier Latin

Wie is ze? Wat doet ze? Op de eerste vraag kan ik antwoorden dat ze een serveerster is in hotel-restaurant Quartier Latin in het stadje Marche-en-Famenne in Walloniƫ. Op de tweede vraag is het antwoord dat ze doet wat een serveerster behoort te doen: ze serveert.
Hoewel we regelmatig in dit restaurant komen om er te lunchen en een enkele keer ook voor een dinertje, weet ik verder niks van haar. Ik weet niet eens hoe ze heet.
De foto kwam min of meer toevallig tot stand. Ik zat met mijn Canon PowerShot G10 te spelen, toen ze onze bestelling op tafel kwam zetten. Ik had de camera met de lens schuin omhoog in mijn hand en drukte spontaan af, zonder te kijken.
Het diafragma stond op f/2.8, de ISO-waarde op 80. Zo heb ik deze camera standaard ingesteld voor straatfotografie. In de groothoekstand is de scherptediepte al gauw goed genoeg, bij deze ISO-waarde heb je nauwelijks ruis en de sluitertijd is meestal voldoende kort voor weinig bewegingsonscherpte.
Binnenshuis zit je met die standaardinstellingen al snel aan je grenzen. Maar soms zijn de resultaten verrassend leuk. Zoals bij deze foto. Het beeldvlak is maar voor een kwart gevuld en er zit een geringe bewegingsonscherpte in het beeld. Daardoor is het een nonchalante foto geworden die niet eens duidelijk maakt wat er gebeurt. Maar daardoor is het wel een spannend plaatje. Wie is ze? Wat doet ze?

Wie is ze? Wat doet ze?

Geen opmerkingen: