maandag 2 maart 2009

Boscotondo

De Italiaanse architect Adolfo Natalini heeft er heel erg zijn best op gedaan. Het resultaat heet Boscotondo. Het gebouwencomplex staat in Helmond en omvat ongeveer 150 appartementen, een deel van het gemeentemuseum, bioscoop Pathé, een parkeergarage en een bestuursgebouw, waarin de Helmondse raadszaal is gevestigd.
Het is een heel apart complex geworden, zoals Helmond er meer heeft. Denk aan ’t Speelhuis met zijn paalwoningen. Ik hoop wel dat het stadsbestuur wat zuiniger leert omspringen met zijn cultureel erfgoed, hoe jong het dan ook mag zijn. Want nadat oude, karakteristieke bedrijfspanden schaamteloos zijn gesloopt, wordt nu ’t Speelhuis aan het oog onttrokken door een nieuw bibliotheekgebouw.
Oké, die huisjes op hun punt waren niet doelmatig en dat theater was niet erg functioneel. Maar kunstenaars als Piet Blom en Har Sanders hebben er al hun ziel en zaligheid in gelegd. Zie zo’n gebouw dan maar als een te koesteren kunstwerk, meer dan als een comfortabele doorsneewoning en een voor een groot publiek gebouwde toneelzaal. Dat geldt naar mijn idee ook voor Boscotondo als het straks allemaal weer goedkoper en functioneler moet.
Ik wandelde vanmiddag langs het Helmondse kanaal en was blij dat ik mijn camera bij de hand had. Door de mooie lucht en het mooie licht weerspiegelden de gebouwen met een kleine rimpeling surrealistisch in het kanaalwater. Ik haalde de G10 uit mijn zak en begon te fotograferen. Dank je wel, Adolfo Natalini, jouw Boscotondo was de kroon op mijn fotoreeks van weerkaatste gebouwen in het water.


Dank je wel Natalini.

Geen opmerkingen: