zaterdag 4 oktober 2008

Filmopname

De Stichting Helmond Film stimuleert amateurfilmers om films te maken, die voor een heus publiek vertoond kunnen worden. Idee voor een leuke speelfilm? De benodigde apparatuur is via de stichting te verkrijgen; de rest zelf doen. Jeffrey de Wit nam de handschoen op, schreef een script en verzamelde enkele enthousiaste jongelui om zich heen, die voor en achter de camera de film tot stand gingen brengen.
Vanmiddag waren ze te gast in ons kantoor in Helmond. Want enkele opnames moesten 'op locatie' gemaakt worden. In hun geestdrift schroomden ze niet om met een goed verhaal door te dringen tot plekken als het Elkerliek ziekenhuis en zoals gezegd ook ons kantoor. Ik moest werken, dus ik zat eerste rang tijdens de opnames waarin meer gevloekt en getierd werd dan wij op de werkvloer ooit voor mogelijk zouden houden. Maar ja, een workaholic als Alex die ruzie maakt met zijn vrouw én zijn baas, die moet zijn stem wel schor schreeuwen om in het harde leven van een filmscript overeind te blijven.
Hoewel er een uitgeschreven script lag, werd er veel geïmproviseerd. Dat er hier en daar wat overgeacteerd werd, en dat er tijdens de montage misschien enkele shots ontbreken voor een vloeiende verhaallijn, ach dat mag de pret van de amateurs niet drukken. Op 29 oktober gaat de film in het Filmhuis in Helmond in première. Ik had mijn fotocamera meegenomen waarmee ik alvast even mee keek over de schouder van de filmcameraman.

Fotocamera kijkt mee met filmcamera.

Geen opmerkingen: