dinsdag 28 oktober 2008

Ardenner herfst

Het is niet vanwege de creatieve of artistieke waarde, dat ik de foto hieronder op dit blog toon. Het is meer omdat ik U deelgenoot wil maken van twee interessante stappen in mijn fotohobby.
Van stap één maakte in mijn vorige bericht al gewag. Ik had online bij de Hema een fotoboek besteld, dat ik had samengesteld uit veertig zelfgemaakte foto's. Ik had een serie herfstfoto's bij elkaar geschoten tijdens mijn vakantie in de Ardennen. Het boek draagt dan ook de titel 'Ardenner herfst' en het ziet er erg fraai uit, al zeg ik het zelf.
Ik stel hoge eisen aan de afdrukkwaliteit van mijn foto's. Meestal print ik ze zelf op A3+ formaat op mijn Epson Stylus Photo R2400. Die fotoprinter levert prima werk. Als je foto's opstuurt naar een onlineservice heb je nooit de volledige controle over de afdrukkwaliteit. Maar de Hema heeft keurig werk afgeleverd. Ik durf met dit boek voor de dag te komen.
Stap twee in mijn fotohobby is dat ik een nieuwe camera heb aangeschaft. Naast mijn trouwe en nog altijd eerstekeus Canon 5D heb ik de nieuwe Canon PowerShot G10 aangeschaft. Dat is een compactcamera die gewoon in de jaszak mee kan door weer en wind. Het kleine ding levert meer pixels dan mijn paradepaardje de spiegelreflex EOS 5D. Bovendien is er erg veel handmatig in te stellen en dat is niet erg gebruikelijk bij zo'n kleine compact. De kwaliteit is bij lage ISO-waarden goed en de scherpte valt me ook niet tegen. De kleine sensor van de compact moet het toch maar allemaal leveren. Bij hogere ISO-waarden levert het ding bagger, maar ik las in één van de eerste previews die ik vond op internet: 'degene die deze camera niet koopt vanwege de ruis in de hoge ISO-waarden kan veel mooie foto's niet maken, domweg omdat hij dan onderweg helemaal geen camera bij zich heeft'. Helemaal mee eens. Want de EOS 5D heb ik vaak, maar lang niet altijd bij de hand. Deze foto heb ik gewoon thuis aan mijn bureau gemaakt met de nieuwe aanwinst G10.
Zie ook: Ardenner herfst

Een nieuw boek en nieuwe camera.

Geen opmerkingen: