zondag 19 oktober 2008

Bril

We vierden een weekje herfstvakantie in de Ardennen. Ik heb er prachtige natuurfoto's gemaakt van groene, gele, rode en bruine bladerpracht. Mooie tegenlichtopnames ook, bij de laagstaande najaarszon. Het is zo'n mooie serie geworden dat ik er een fotoboek van heb samengesteld. Het is online besteld en nu moet ik een paar dagen geduld hebben tot het geleverd wordt.
Ondanks die mooie herfstfoto's vind ik een andere foto meer de moeite waard om hier te laten zien. Ik vulde een goed deel van de avonden – naast restaurantbezoekjes – met lezen in fotoboeken- en tijdschriften. Van de Photokina in Keulen, die ik drie weken geleden bezocht, had ik wat bladen meegebracht. Om even een kop koffie te halen legde ik mijn lectuur opzij en parkeerde mijn leesbril erop.
Het was niet vooraf bedacht, maar de bril lag precies zo dat de ogen van het fotomodel op de cover van het blad Fine Art Printer me door mijn eigen brillenglazen aankeken. Het was toen nog maar een kwestie van een beetje rechtleggen en in het daglicht schuiven dat binnenviel door een tuinraam. Camera erbij en een klein diafragma kiezen voor de scherptediepte. Knip. Klaar. Een kwestie van zien, zeg ik dan. Ook zonder bril op mijn neus.

Gezien zonder bril.

Geen opmerkingen: