maandag 1 september 2008

Gezichtsbedrog

Met Photoshop is het een koud kunstje om op een foto dingen te tonen die er in werkelijkheid niet zijn. Kwestie van digitaal knippen en plakken. Maar ook zonder Photoshop kun je beschouwers van een foto op het verkeerde been zetten. Neem nou dit straatje in Durbuy met in het midden van de weg een gootje.
Nou, dat gootje is er niet. In het begin van het straatje staat wel een zuiltje van een halve meter hoog. Ik ben even door de knieën gegaan om het zodanig in beeld te zetten, dat het leek alsof het zuiltje een gootje was. Puur gezichtsbedrog. Ik verdenk er de ontwerper zelfs van, dat hij het bedoeld heeft zoals ik het gefotografeerd heb. Want het perspectief klopt heel aardig. Bijna te toevallig.
In het straatbeeld valt dat effect trouwens niet op. Als je niet oppast zie je het hele zuiltje niet en stoot je je schenen aan het ding midden op straat. De aandacht in het rustieke straatbeeld wordt veel meer opgeëist door de foeilelijke metalen wenteltrap aan het einde van het straatje, die is aangebracht tegen de achterkant van een museumpandje. Die trap is helaas geen gezichtsbedrog maar zit er echt. Je zou dat ding zo weg willen spoelen door een goot, maar ja, die is er niet.

Zuil of goot?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ehhm...het lijkt best nep, en ik snp het verhaal niet helemaal.

Paul Verhees zei

Hallo Anoniem,

inderdaad, het lijkt best nep. Maar dat is het dus niet. Als je me niet op mijn woord gelooft, gan dan eens kijken in het straatje achter het museum in Durbuy. Ga bij dat spitse paaltje door de knieën, kijk het straatje in en je ziet dit beeld. Niks aan gemanipuleerd.
Dat je mijn verhaaltje niet helemaal snapt, komt misschien omdat ik je in de eerste alinea op het verkeerde been zet. Ik spreek dat van een gootje, waar ik het paaltje bedoel. Maar dat doe ik om je bij het bekijken van foto eerst aan een gootje te laten denken (wat het dus niet is) en pas daarna het paaltje te zien.

Groetjes, Paul