dinsdag 22 oktober 2013

Noorderlicht II

Begin vorige maand schreef ik hier onder het kopje Noorderlicht over de gelijknamige fototentoonstelling in Groningen. Het kopje boven dit stukje wordt dus Noorderlicht II. Eigenlijk zou Noorderlicht I hier passender zijn geweest, want de naam van de fototentoonstelling is ook maar geleend van het echte noorderlicht dat vooral te zien is in de donkere wintermaanden boven de poolcirkel. 
We hoopten er stilletjes op, dat we het noorderlicht op onze bootreis boven de poolcirkel in oktober al zouden zien. Maar we wisten dat de kans klein was. Het moet donker zijn, het mag niet bewolkt zijn en dan moet de zon met zijn explosies ook nog een beetje meewerken. Want de uitgestoten zonnedeeltjes veroorzaken het noorderlicht. 
Het optreden van een Lapse zanger op onze boot was nog maar net voorbij, toen er enig tumult ontstond. Direct daarop kwam door de luidspreker de mededeling dat er flarden van noorderlicht te zien waren. En toen spoedde iedereen zich naar buiten. 
Ik spoedde me tegen de stroom in naar binnen. Want daar lag mijn statief. De camera had ik al bij me om de Lapse zanger te fotograferen. Eenmaal op het dek doofde het noorderlicht uit en besefte ik dat ik te weinig groothoek had om het lichtspel aan de hemel goed vast te leggen, als het terug zou keren. Ik haalde in onze cabine mijn 17-44 mm-objectief en bracht buiten op het dek alles in gereedheid om het groene licht te fotograferen als ik het nog te zien zou krijgen. 
Dat kreeg ik. Overal om me heen flitsten de compactcamera's en keken mensen teleurgesteld op de display als ze ontdekten dat er van het noorderlicht weinig te zien was. Op de balie van onze boot lag een A4-tje met instructies voor het fotograferen van noorderlicht. Daarmee kon je een heel eind komen, maar ik had de instructies al direct na lezing terzijde geschoven en trok mijn eigen plan. Ik heb al ooit goede foto's gemaakt van vuurwerk en bliksemschichten. Dit zou me ook wel lukken. 
Min of meer noodgedwongen fotografeerde ik delen van onze boot mee, want ik kon geen standpunt vinden met een stuk vrije hemel tussen mij en het noorderlicht. Maar daar ben ik niet rouwig om. Het schip op de voorgrond geeft het noorderlicht een extra dimensie. Het leverde me hele bijzondere foto's op. 
Misschien kan ik ze nog eens tonen op de tentoonstelling Noorderlicht in Groningen. En dan noem ik het blogje daarover Noorderlicht III.


Is dit iets voor Noorderlicht, de expositie?

1 opmerking:

Unknown zei

Wat een geweldig reisverslag Paul.
En inderdaad een bijzondere foto van het Noorderlicht vanaf de boot.
Geniet ze nog.

Groeten , Jan