vrijdag 25 oktober 2013

Bergmeeuw

Bestaat er eigenlijk zoiets als een bergmeeuw? Mijn kennis van de natuur strekt niet zo ver dat ik daar ooit van heb gehoord. Maar ik heb er wel een foto van gemaakt. Voor wie niet beter weet, zou dat moeten geloven bij het zien van deze foto. Maar zoals ik al vaker aantoonde op deze weblog, kunnen foto's zeer bedrieglijk zijn. 
Ik maakte de foto op de Lofoten ergens in een fjord. Ik prees me gelukkig dat ik mijn 100-400 mm objectief bij me had gestoken. Want telkens als we hier op stap gaan, moet ik kiezen welke apparatuur ik mee neem. Groothoek voor de nauwe fjorden met hun steile hoge rotswanden. Standaardzoom met een bereik van 24-105 mm is bijna overal inzetbaar en schonk me al diverse landschapsfoto's. Mijn telezoom voor vogels of details in de verte, waar we niet naartoe kunnen omdat de boot van de Hurtigrute – zoals ze zelf zeggen – op niemand wacht. Wel of geen statief, want het gesjouw loont niet altijd de moeite. 
Voor een excursie op de Lofoten hing ik mijn Canon EOS 6D om met een 24-105 mm voorgeschroefd. In een diepe binnenzak van mijn Jack Wolfskinjack stopte ik de 100-400 mm telelens, want er bestond een kans dat we onderweg zeearenden zouden zien. 
De zeearenden doken niet op. Wel kon ik dankzij die lens deze zeemeeuw op de digitale gevoelige plaat vangen boven niet meegefotografeerd zeewater tegen de wel zichtbare achtergrond van besneeuwde fjordenrotsen. Zie hier de geboorte van de bergmeeuw.

Is dit een bergmeeuw?

1 opmerking:

Anoniem zei

ja ik hou van bergmeeuwen <3