zondag 28 juli 2013

Niet begrepen

Soms kan een foto in al zijn eenvoud een heel verhaal vertellen. Soms ook kun je lang naar een foto kijken zonder te begrijpen waar die over gaat. 
Deze foto is er eentje die zonder uitleg niet begrepen zal worden. Voor mij is hij waardevol, omdat er vanalles gebeurde wat ik zelf niet begreep. En daarmee toont deze foto een mysterieuze werkelijkheid. 
We keken vanaf het terras achter ons weekendhuis in BelgiĆ« al de hele avond uit op tenten en stellages bij het tennispark van Somme-Leuze. Ik vermoedde dat dit het speelveld was voor Somme-Leuze Plein Air, een popfestivalletje dat ons in vorige zomers al vaker uit de slaap had gehouden. Na een gezellige barbecue met vrienden op deze warme zomeravond had er rond half tien nog geen muziek geklonken en hadden we ook nog geen publiek naar het festivalterrein zien gaan. Ik gokte: afgelast vanwege verwacht noodweer later op deze avond. 
Deze foto toont het festivalterrein rond kwart over tien in volle glorie. Links zie je verlichting van auto's die door de sluitertijd van vijf seconden rode strepen vormt. De auto's stopten en reden snel weer door, want in de berm was een parkeerverbod. Waarschijnlijk waren de bestuurders vaders die hun dochters brachten. Die witte ster op de foto is een schijnwerper op het festivalterrein. De smalle horizontale streep van verschillende kleuren is een rij tenten. Die rode 'kroon' is een stellage vol spotlights die op het podium is gericht. Die blauwe streep is een beamer die op de wolken is gericht. En die witte lichtvlek rechts is ook een schijnwerper, of straatverlichting. Dat weet ik niet zeker. Tot zover het eenvoudige verhaal van deze foto.
Een foto is een momentopname en het hele verhaal zou ik alleen in een strip kunnen tonen. Maar dat kan niet op deze blog. Dus zal ik het vertellen. Een uur na deze foto begon het te waaien. Hard te waaien. Heel hard te waaien. Het zware, verankerde doek dat ons zwembad beschermt tegen inwaaiend vuil en dat voorkomt dat het water 's nachts snel afkoelt, waaide weg. Een strandbal naast het zwembad bleef liggen. Het licht van het festivalterrein vermengde zich met weerlicht. De ene na de andere lamp op het terrein doofde. Festival gestaakt? 
Het werd niet helemaal donker en toen de hel na een uurtje was weggewaaid en het alleen nog maar wat regende, gingen de lampen weer aan. Rond half een was er nog een vuurwerk tegen een donkere hemel, waarlangs in de verte af en toe nog bliksemschichten schoten. Het was een avond waar ik weinig van begreep. Ik neem het U niet kwalijk als U de foto niet begrijpt.

Veel licht maar geen weerlicht. Bliksems.

Geen opmerkingen: