zaterdag 29 juni 2013

Roofvogelshow

Deze maand verscheen er weinig op mijn blog, omdat ik tijdens mijn vakantie geen internet bij de hand had. Met wat gedoe in een restaurant had ik met gratis wifi wel wat kunnen doorsturen, maar ik mijn vakantie had ik geen zin in gedoe. 
Toch maakte ik in mijn vakantie genoeg fraaie foto's om mijn fotoblog te verrijken. Dus breek ik voor een keertje met een door mezelf opgelegde beperking dat de hier getoonde foto's hooguit een dag oud mogen zijn. 
De foto die ik hier laat zien is van donderdag 20 juni, maar het is wel de eerste gelegenheid dat ik foto's kan uploaden. Dus wat mij betreft is de foto nog steeds actueel. Uit de honderden foto's die ik in mijn vakantie maakte, kies ik deze vanwege de moeilijkheidsgraad. 
We waren een dagje in Pairi Daiza in het Belgische Brugelette, vlak bij Mons – Bergen zo U wilt. Pairi Daiza is oud-Perzisch en betekent 'afgesloten tuin'. Gelukkig was dit 'Domaine de Cambron' niet afgesloten. Het is één van de mooiste themaparken die ik de laatste jaren bezocht. Natuur en cultuur van de verschillende werelddelen zijn hier op een indrukwekkende manier op enkele hectaren samengeperst. 
Alsof het publiek er al niet genoeg aan zijn trekken komt, is er ook een roofvogelshow onder een oude toren. In het verleden was ik nogal teleurgesteld over de foto's die ik bij dit soort shows maakte. Er zaten toeschouwers in de weg, de razendsnelle vogels waren al uit beeld voor ik kon afdrukken, ik had een telelens voorgeschroefd als een arend naast me kwam zitten en een groothoek als het spektakel zich in de verte afspeelde. 
Ik had ervan geleerd en had dit keer twee camera's paraat met een groothoek en tele. Ik was op een hoek gaan zitten waar ik vrij zicht had door een gangpad. En ik had de omgeving verkend zodat ik een beetje kon voorspellen van waar naar waar de roofvogels zouden vliegen. Ook de sluitertijden had ik vooraf zodanig gekozen dat ik 'bevroren actiefoto's' kon maken. 
Ik maakte uiteindelijk een leuke serie, waaruit ik deze toon omdat de vogel razendsnel door het beeld scheert. Toch heb ik hem precies op de goed plek 'gevangen', volledig in beeld en laag boven het publiek. Als het jongetje met de capuchon onder in beeld met zijn eenvoudige compactcamera net zo'n mooie foto heeft gemaakt, dan vreet ik mijn Canons op.

Vederlicht in tegenlicht.

Geen opmerkingen: