zondag 30 juni 2013

Beschutting

In Boekel vierde slagwerkgroep Sambanda vandaag haar eerste lustrum met het percussiefestival Samba Cinco. Op zo'n drummersfeestje valt voor hobbyfotografen altijd wel iets te beleven, dus gingen we ons daar vanmiddag vermaken. 
Het was een fantastische speeltuin voor de straatfotograaf en de actiefotograaf. De razendsnelle drummershanden leverden een paar mooie foto's op. Ook de expressie in de gezichten van de trommelaars was een leuk fotomotief. Ik fotografeerde van alles wat en richtte mijn lens ook op de festivalbezoekers. Dansende mensen, ritmisch handgeklap, wiegende heupen. Het was er allemaal en het staat allemaal op mijn foto's. 
Ik heb een poosje de focus gericht op een meisje van een jaar of acht dat spelenderwijs een hoofdrol opeiste als danseresje. Ze claimde tussen de bedrijven door zelfs een plekje op het podium en danste daar met een vriendinnetje alsof ze al jaren voor een groot publiek optrad. Ik heb lang geaarzeld of ik hier een foto van haar zou tonen, of dat het toch de foto moest zijn waarvoor ik uiteindelijk heb gekozen. 
Het is de foto geworden van een klein kind dat moeders been omklemt en beschutting vindt onder moeders hand. De foto laat veel te raden over en ontleent daaraan zijn spanning. Je ziet een kennelijk leeg plein. Toch is er iets te doen, want op de achtergrond zie je mensen die zodanig gegroepeerd zijn dat het publiek kan zijn. Het kindje kijkt naar iets onbestemds dat gezien zijn houding nogal bedreigend is. Buiten het kader van deze foto staat een slagwerkgroep met trommels die groter zijn dan het kindje met veel kabaal zijn trommelvliezen teisteren. 
Je zou voor minder onder mama's rokken vluchten. En dan heb je een probleem als moeder de broek aan heeft. Die hand maakt veel goed.

Kan niet onder moeders rokken wegkruipen.

Geen opmerkingen: