zondag 24 februari 2013

Voorbode

Om mij heen hoor ik mensen klagen, dat ze het he-le-maal gehad hebben met de winter. Hè bah, alweer sneeuw. Persoonlijk geniet ik van echt winterweer. Een flink pak sneeuw, een Elfstedentocht-waardige ijslaag. Vannacht nog, wandelde ik door de sneeuw naar huis. Heerlijk. 
Voor wie denkt dat het rond deze tijd van het jaar tijd wordt voor de lente, heb ik nog even wat spontane herinneringen opgehaald. Voor de zekerheid heb ik gecontroleerd of mijn geheugen me niet bedriegt, maar de volgende feiten vallen niet te betwisten. We schrijven vandaag 24 februari. Het sneeuwt en de middagtemperatuur is op dit moment 0,4 graden. 
Welnu, op 21 februari 1985 en op 26 februari 1986 won Evert van Benthem respectievelijk de dertiende en de veertiende elfstedentocht. Het is nog altijd winter weet U wel. En wie denkt dat het nu wel rap voorbij zal zijn, herinner ik even aan Pasen van het Jaar des Heren 2008. Dat viel op 23 en 24 maart. Op sommige plaatsen in Nederland viel een pak sneeuw van tien centimeter en vroor het zeven graden. 
Als wielerliefhebber zal ik de klassieker Luik-Bastenaken-Luik van 1980 nooit vergeten. Die werd verreden op 20 april. Jawel, april. Er gingen 174 renners van start. Na amper honderd kilometer waren er nog 64 in koers en er bereikten er uiteindelijk 21 de finish. Het sneeuwde de hele dag en winnaar Bernard Hinault ging met twee bevroren vingers over de eindstreep. Iets om naar uit te kijken: 20 april. 
Goed, goed. Het kan ook anders. Op 24 februari 1990, vandaag op de dag af 23 jaar geleden, was het in Maastricht met 20,4 graden Celcius de warmste winterdag ooit in Nederland geregistreerd. Voor wie het helemaal gehad heeft met deze winter is dat iets om zich aan op te trekken. En in mijn tuin fotografeerde ik vandaag Neerlands Hoop in barre tijden: ik heb geen verstand van planten, maar mijn tuinman heeft er ooit iets in de grond gepoot dat nu frisgroen boven de sneeuw uitsteekt. Voorbode van het voorjaar. 
En renners die met bevroren vingers over de eindstreep bollen zullen we ook niet vaak meer zien. De koers Kuurne-Brussel-Kuurne was vandaag vanwege de sneeuwval afgelast. Watjes.

Neerlands hoop in barre tijden.

Geen opmerkingen: