zondag 10 juni 2012

Snapshot

Een straatfotograaf heeft altijd een camera bij zich en kijkt rond. Meer is niet nodig. Anderen maken het verhaal en spelen zich in de kijker. De zoeker in de camera kadert het podium in, zoals de doeken dat doen in een theater.  
Onlangs volgde ik een discussie over straatfotografie. De één vond dat een straatfotograaf alleen maar snapshots maakt, zoals elke eerste de beste iPhone-fotograaf. De ander vond straatfotografie pure kunst. Waar we in het algemeen in de fotografie spreken over 'inkaderen' als we het hebben over het selecteren van de beelduitsnede, betoogde iemand dat een straatfotograaf de hele wereld uitsluit met uitzondering van het stukje dat hij wil laten zien. Mooie benadering van het thema straatfotografie, vind ik.
Omdat ik vrijwel altijd een camera bij me heb en veel onderwerpen op straat vind, beschouw ik mezelf als straatfotograaf. Uit de grote hoeveelheid mogelijkheden die zich aandienen is het de kunst om daar een leuk moment uit te kiezen en vast te leggen.
We liepen langs de Ourthe in Durbuy, waar we als vrijetijds-Walen vaak wandelen, en we hoorden veel tumult op het water. Uitgelaten groepjes raftende toeristen. Niks bijzonders. Maar opeens stopte zo'n groepje rafters bij een drooggevallen grindeilandje midden in het riviertje. Ze trokken hun boot op het drogen en waadden met hun peddels het water in. Een groepje collega's tegemoet, zo bleek al snel.
Ik was getuige van een wateroorlog bij een middagtemperatuur van 16 graden, een guur windje en een watertemperatuur die nog amper aan winterse waarden ontsnapt kan zijn. Met schoenen aan en zelfs lange spijkerbroeken moesten ze na dit gevecht nog zeker anderhalf uur koukleumen voor ze aan het einde van dit raftingtraject waren. Ik wist dat, omdat ik het zelf al enkele keren gevaren heb. Zij gingen voorlopig helemaal op in hun waterstrijd. De spijt zal later wel gekomen zijn.
Naast mij maakte iemand met een iPhone een snapshot; op het verkeerde moment. Ik bleef fotograferen tot ik het best mogelijke beeld te pakken had. Ik weet alleen niet of dit straatfotografie mag heten.

Splash shot

Geen opmerkingen: