zaterdag 11 mei 2013

In de kerk

Ik kom nog wel eens in de kerk. Om foto's te maken. En deze week ook om foto's te kijken. Ik begeef me in kerken doorgaans tussen talloze andere toeristen, al dan niet gewapend met fototoestel. En al dan niet begeleid door een gids. In die kerken valt altijd wel iets te beleven. 
Zo schuilden we eens tegen de regen in een kerkgebouw in Lübeck, waar het ene na het andere gezelschap door gidsen werd rondgeleid. "Deze kerk is gebouwd in 1351. De kerk is 120 meter lang en het middenschip is 80 meter breed", leerden we zo van een gids. Tot de volgende gids kwam: "Deze kerk is gebouwd in 1250. De kerk is 108 meter lang en het middenschap is 60 meter breed." 
Na vijf gidsen trok ik door alle getallen te middelen voorzichtig de conclusie dat de kerk gebouwd moest zijn rond 1300, meer dan honderd meter lang moest zijn met een middenschap van nog geen honderd meter breed. Sindsdien vertrouw ik niet meer op gidsen die gezelschappen rondleiden door kerken. Ik verken het gebouw op eigen houtje en zoek naar leuke fotoplekjes die je niet in toeristenfolders aantreft. 
Deze week waren we in de Sint Hubertusbasiliek in het Waalse stadje Saint Hubert. Wat me hier opviel waren prachtige foto's van middeleeuwse kerkdienaren. Ze waren vakkundig gemaakt in 'Rembrandtlicht' en op lange banieren afgedrukt. Ze hingen aan de pilaren, waartegen in kerken doorgaans beelden staan. 
In de basiliek waren veel toeristen en velen hadden een fototoestel. Dat variëerde van een iPhone, via een compactcamera tot een Nikon D800 (kale bodyprijs rond 2300 euro). Zo'n prijzig apparaatje verwacht je in handen van een kundig en creatief fotograaf. Maar de heer met deze camera zou aan compactje ook genoeg gehad hebben, af te gaan om de onderwerpen waar hij oog voor had. De mooie foto's keurde hij geen blik waardig.
Ikzelf profiteerde met mijn Canon 6D van de hooggevoelige, ruisarme fullframe sensor. In de basiliek van Saint Hubert kun je vrij achter het altaar langs lopen. Ik zag hoe het opgeboende altaarblad de gewelven van het kerkgebouw weerspiegelde en combineerde dat beeld met het mooie licht in het middenschip. Zo zie je ze niet in een toeristenfolder. 
En ik ging weer niet voor het fotograferen de kerk uit.

Niet voor het fotograferen de kerk uit.

Geen opmerkingen: