zondag 13 januari 2013

Watervogels

We zijn alweer bijna twee weken onderweg in het nieuwe jaar en ik had nog geen foto's gemaakt die de moeite waard waren om hier te tonen. Als ik interessante foto-onderwerpen zag had ik geen tijd om foto's te maken en als ik tijd had om foto's te maken vond ik de boeiende onderwerpen niet. 
Ik was al wel met fotografie bezig dit jaar. Afgelopen week bezocht ik een leuke lezing van Martijn van de Griendt, een mensen- en straatfotograaf die professioneel werkt op het terrein waar ik graag als amateur bezig ben. Dinsdagavond wil ik naar het eerste Fotografiecafé bij Gerard van Hal in Helmond gaan. 
Vandaag vond ik het hoog tijd geworden om mijn eerste foto van 2013 op dit blog te plaatsen, maar op straat kreeg ik dit weekend weer niets boeiends in de camerazoeker. Dus wandelde ik tegen het vallen van de avond nog even naar een vijver bij mij in de buurt. Altijd goed voor een mooie avondfoto of watervogels in opspattend water. 
Terwijl ik foto's maakte van eenden, meerkoetjes en meeuwen op en om het water, kwam er een man naast me staan. Hij dacht hardop dat je wel snel dood zou zijn, als je met deze vrieskou in het water sprong. Ik dacht dat hij het over de nieuwjaarsduik had en grapte nog, dat het water nooit kouder wordt dan nul graden. 
Maar toen hij over zijn ziekte begon en aanstalten maakte om in het water te springen, wist ik beter. Terwijl ik op hem inpraatte en 112 belde, liep hij weg. Ik heb nog een foto van hem gemaakt, zodat de politie een behoorlijk signalement heeft. Ze gingen hem zoeken, zeiden ze. Nu was mijn fotohobby ook nog eens nuttig. 
De agenten dankten me vriendelijk en ik overwoog om maar naar huis te gaan. Maar ik had nog geen foto's waarover ik tevreden was. Dus bleef ik nog even en daar ben ik blij om. Want toen iemand met een zak brood aan de overkant van de vijver verscheen, vloog de hele meute watervogels op. Ik onderschepte er met mijn 400 mm-lens twee tegen het donkere decor van een rij bomen. Bingo. 
Tevreden liep ik naar huis. Boven mijn hoofd zwelde het gedokker van een naderende politiehelikopter aan.

Nog even gewacht.

Geen opmerkingen: