zaterdag 14 november 2009

Jurylid

Het Eindhovens Dagblad hield deze week een fotowedstrijd in het kader van het Eindhovense lichtfestival Glow. Ik zat in de jury en heb enkele honderden foto's beoordeeld om er dagelijks een winnaar uit te kiezen. Veel fotografen zetten hun camera op statief, kaderen het mooi verlichte object in en drukken af. Mooi object, mooie foto. Zo zag ik veel van hetzelfde voorbijkomen. Gelukkig zijn er ook mensen die begrijpen dat je je moet onderscheiden. Daarmee kun je pech hebben dat je werk niet in de smaak valt bij de jury. Persoonlijk hou ik niet zo erg van te veel Photoshop, waardoor het karakter van de foto verloren gaat. Knippen en plakken, kleuren vervreemden, dat soort werk. Maar als de foto er beter van wordt, met verscherpen en delen van een foto ophelderen, dan vind ik het prima. Jezelf onderscheiden kun je ook door een uniek moment te vangen of een bijzonder standpunt te kiezen. In alle gevallen geldt: wees creatief en beheers je techniek.
Als jurylid ben ik de hele week niet gaan kijken bij Glow. Zo kon ik heel puur de foto's beoordelen en heb ik me niet laten beïnvloeden door het mooiste object of mijn stemming ter plaatse. Het kan zo maar gebeuren dat je een foto niet mooi vindt als je jezelf herinnert hoe je op die plek koud en nat stond te balen. Of juist een foto overwaardeert, omdat je erg onder de indruk raakte van de show toen je er zelf naar stond te kijken.
Gisteren zat mijn jurywerk er op en ben ik toch nog even gaan kijken bij Glow. En fotograferen natuurlijk, maar wel buiten mededinging. Ik heb meteen mijn nieuwe camera in de strijd gegooid. Ik haalde gisteren mijn nieuwe 7D uit de verpakking, laadde de accu's op en testte hem uit op snelle acties bij weinig licht. Zoals deze foto van jongeren die zich van een met beamers aangestraalde helling lieten glijden bij het station in Eindhoven. Dit is ook Glow. Maar dit soort foto's heb ik in de ED-wedstrijd niet aangetroffen. Of komt dat omdat ik dit alleen maar zelf een goede foto vind? Jammer dan, dat al die andere fotografen overgeleverd waren aan mij en een select groepje andere eigenwijze juryleden.


Dit is ook Glow.

Geen opmerkingen: